joi, 8 februarie 2018

INDUCAS 6 Reasons why misbehaviour happens in the classroom and ways to motivate students

What is, in your opinion, the main reasons why misbehaviour happens in the classroom? What do you do in order to tackle and deal with this problem?  What tips can you share with your colleagues?
From my point of view, students' background and   lack of access to equipment, materials,  and resources are 2 important reasons why misbehaviour happens in the classroom. If we teach students who  belong to poor families, who come to vocational schools without knowing how to learn and do homework, who have to commute every day, to wake up at 4.00 or 5.00 am to be at school at 8.00 am, it is really difficult to motivate them. They are bored and demotivated and traditional teaching  methods do not help at all. 
Ways to motivate them:
1. Using technology while teaching can stimulate their attention
2. Establishing rules (mutual agrrement with students) at the begining of the school year is essential
3. Avoiding shouting and hitting them
4. Being open regarding the grading system you use
5. Trying to involve all the students during the lesson-if they know they have to participate in the lesson (even if it is just a word they have to say) they are interested in the topic
6. Trying to show them that what you teach them is useful in real life

sâmbătă, 11 noiembrie 2017

INDUCAS- 3 Stabilire obiective activitate de mentorat

Stabilirea obiectivelor activității de mentorat

Când se vor stabili obiectivele împreună cu profesorul debutant, e important să se aibă în vedere următoarele puncte:
- Negocierea obiectivelor
Ar fi bine să se stabilească obiectivele după o discuţie prealabilă, de comun acord cu profesorul debutant pe baza planului de dezvoltare profesională. E important să se ia în considerare punctul de vedere al acestuia şi să noteze observaţiile sale, dar să-şi  exprime nevoile şi să ceară îndrumarea şi sprijinul de care crede că are nevoie.
- Stabilirea obiectivelor pe termen scurt, mediu şi lung
La începutul primului semestru, e important să stabilim obiectivele pe termen scurt, obiective care pot fi atinse după câteva săptămâni şi  la sfârşitul primului semestru. Unele din aceste obiective se vor axa pe dobândirea de informaţii despre sistemul şcolar. Pe parcursul semestrului I, după ce s-a acomodat cu locul de muncă şi se va simţi parte integrantă a şcolii, după ce a primit feedback în urma asistenţelor la lecţii, va trebui să se stabilească obiective mai complexe pe termen mediu şi lung. 
- Specificitatea şi gradul de realizare a obiectivelor
Pentru a fi siguri că obiectivele stabilite sunt cât se poate de utile pentru stagiar, se va încerca formularea în termeni clari a ceea ce se va propune pentru a se realiza.
- Criterii de succes
Criteriile de succes ar trebui să arate cum va şti că s-a atins scopul.
- Consolidarea punctelor forte
Cel puţin unul din obiective să se axeze pe un aspect care este unul din punctele forte ale profesorului debutant. În acest fel se va  dezvolta competenţa dintr-un domeniu în care este relativ sigur pe sine şi în care are aptitudini şi interese deosebite.
- Ajutor acordat pentru atingerea obiectivelor
Mentorul va discuta cu profesorul debutant despre ajutorul pe care şcoala i-l poate acorda pentru a atinge aceste obiective.
- Rediscutarea periodică şi stabilirea de noi obiective
Obiectivele stabilite vor fi un punct de plecare, dar se pot stabili şi alte aspecte de dezvoltare pentru anul în curs. E important să se reconsidere periodic obiectivele, să se identifice succesul şi apoi să se stabilească un nou set de obiective. Fişa de autoevaluare  va ajuta menţinerea unei  imagini de ansamblu asupra progresului profesorul debutant de-a lungul anului şcolar.
- Consemnarea progresului în vederea atingerii şi depăşirii obiectivelor
Deşi mentorul va ajuta profesorul debutant, e important ca acesta să îşi asume responsabilitatea consemnării propriului progres şi a evoluţiei de-a lungul anului şcolar. Aceasta consemnare ar putea include:
·         propriile notiţe, gânduri şi evaluări;
·         fişa de autoanaliză semestrială;
·         note pe marginea discuţiilor cu mentorul şi cu alţii;
·         lucrări ale elevilor;
·       exemple care să reflecte îmbunătăţiri în planificarea lecţiilor, evaluarea elevilor şi completarea documentelor.


sâmbătă, 7 octombrie 2017

INDUCAS - 2 Definitie mentor

Ce este mentorul?

Cadru didactic care are responsabilitatea îndrumării şi evaluării practicii pedagogice:

- a elevilor,
- a studenţilor,
- a cadrelor didactice aflate la început de drum-debutanţi)
Mentoratul contribuie la sprijinirea  debutanţilor în:

·       Cunoasterea programei scolare pentru disciplina limba engleza precum si a nivelurilor de competenta care trebuie atinse la sfarsitul fiecarei unitati de invatare
·       Intocmirea documentelor scolare(planificare calendaristica si pe unitati de invatare, proiecte de lectii, proiecte educaționale de parteneriat, portofoliul profesorului)
·       Organizarea conţinuturilor
·       Identificarea şi utilizarea materialelor didactice adecvate
·       Adaptarea la diferite stiluri de învăţare ale elevilor
·       Atingerea standardelor privind învăţarea şi evaluarea elevilor
·       Evaluarea achiziţiilor elevilor
·       Motivarea elevilor pentru învăţare
·       Comunicarea cu elevii, părinţii şi colegii
·       Adaptarea la mediul de învăţare
·       Managementul clasei ca mediu de învăţare

luni, 2 octombrie 2017

Despre INDUCAS -1

INDUCAS este un proiect pilot finanțat de Uniunea Europeană și coordonat de European Schoolnet. 


Proiectul  urmăreşte să investigheze modalităţi prin care profesorii începători pot găsi sprijin de la colegi care întâmpină probleme similare, şi cu care se pot întâlni online pentru a schimba idei şi găsi soluţii comune și crearea unei rețele de mentori, care să își dezvolte competențele în interiorul acestei comunități.

Perioada 1 septembrie 2017 – 31 martie 2018 

miercuri, 28 septembrie 2016

worksheet IMAGINE

"Imagine" by John Lennon

Imagine there's no ……
It's easy if you try
No …….. below us
Above us only …….
Imagine all the people
……………… for today... Aha-ah...

Imagine there's no ………….
It isn't hard to do
Nothing to kill or …………………
And no religion, too
Imagine all the people
………… life in peace... You...

You may say I'm a ……..
But I'm not the only one
I hope someday you'll …………….. us
And the ………… will be as one

Imagine no ………………
I ………………. if you can
No need for greed or …………………
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the …………... You...

You may say I'm a …………….
But I'm not the only one
I hope someday you'll ………….. us

And the ………….. will live as one


duminică, 15 mai 2016

VISUAL ACTIVITIES FOR TEACHING ENGLISH

VISUAL ACTIVITIES FOR TEACHING ENGLISH



In order to make a lesson effective and interesting, a teacher should use some new sources and techniques in the classroom such as visual activities. We will see how a visual activity will engage students in their learning, making it a more relevant, enjoyable and motivational experience.
Using QR Codes in the Classroom
Quick response (QR) codes can be created  easily  and have many uses in the classroom. With the posting of a QR code, you can lead students to information by just using the cameras of their mobile phones. Most often, what they do when scanned is redirect the device to a website that contains more information about the item scanned. The technology for decoding these images requires only a smart phone or iPod with a camera and installed QR code reader applications.
Why should we use QR codes? Using the latest technology into our teaching makes students feel like their education is not outdated. They  also let students be active in their learning, offering an interesting way to push information to learners. Most students have mobile phones and expect to use them, and are excited by the chance of being able to use them in the classroom.What’s more,  learning can happen in more authentic contexts, or at times and in places that are convenient to students.
In order to create QR codes, you can use QR Code Generator https://www.the-qrcode-generator.com/.
You will see below an example of using QR codes in the classroom. You can give worksheets to your students with codes of a recipe and they have to read them and reorder the sentences to write the steps of the recipe in the correct order.
For example, for the Easter Simnel Cake Recipe, the 9 steps of preparing them are the  9 QR codes given to students as a worksheet. One of them is the one below:
                                       
8.     Place the circle of paste on the jam glaze and set the balls round the edge. Brush the cake topping with a little beaten egg.

The use of audio-video materials and methods increases the effectiveness of learning by helping the pupil to assimilate ideas in a more meaningful and interesting manner. Through the appeal to eye and ear, they provide for a systematic improvement of knowledge and skills, as well as a favorable influence on attitudes and appreciations. The proper use of audio-visual aids increases better understanding, develops power of oral and written communication and encourages pupil participation.


vineri, 5 iulie 2013

Utilizarea blogurilor în educaţie -NING




Deşi foloseam diferite bloguri de ceva vreme, doar participarea mea la cursul de formare LLP cu titlul 'Creating multimedia activities for language learning' în anul 2009, organizat de Universitatea din Amsterdam, m-a făcut să înţeleg importanţa lor în educaţie. Atunci am înţeles că elevul va fi atras mai mult în procesul de învăţare folosind mijloace moderne precum blogurile. Ca avantaje ale acestora pot spune că ele pot fi accesate îin orice moment al zilei nu numai în timpul orelor, elevii mai timizi pot să îşi exprime ideile mai clar, transferul de informaţii se realizează nu numai de la profesor la elev ci şi prin interacţiunea cu ceilalţi participanţi, blogul permite vizionarea de filmuleţe educative, rezolvarea de teste, publicarea fotografiilor în urma realizării unei activităţi, etc. Ca dezavantaj principal se poate considera lipsa comunicării faţa în faţă.

vineri, 28 iunie 2013

Creating Multimedia Activities for Language Learning




   Nowadays, teaching is a real challenge and more and more teachers have become aware of the importance of creating attractive lessons, lessons that can promote a real life learning environment. The training course (LLP) - NL-2007-163-006 ‘Creating multimedia activities for language learning'-Amsterdam,18.10.2009-25.10.2009  provided technical knowledge and skills about applications relevant to the development of multimedia activities with digital audio and video for foreign and second language learning.
Speaking activities     with the computer. We can use audio forums such as VOXOPOP or VOICETHREAD that offer more possibilities for speaking skills training, also outside the classroom (at home), everyone gets speaking time, in a  “safe” training environment (= if you are not satisfied, you can record your voice again), the teacher can give individual feedback.
Audio capturing & editing. We can capture audio files from YouTube with http://www.listentoyoutube.com/ and once you have an audio file (mp3-format), we can edit it with Audacity http://sourceforge.net/projects/audacity/.
Video capturing & editing. We can capture video files from YouTube with http://keepvid.com/ (wmv-format) and edit it with Windows Movie Maker.
Software for interactive exercises. We can create interactive exercises with Hot Potatoes http://hotpot.uvic.ca/ . /It includes six applications, enabling us to create interactive multiple-choice, short-answer, jumbled-sentence, crossword, matching/ordering and gap-fill exercises for the World Wide Web.